Vitamina B12

  • -

Vitamina B12

Què és?
És una vitamina hidrosoluble com la resta del complex B que conté cobalt, d’aquí el seu nom de cobalamina o cianocobalamina.

Funcions

  • Actua sobre el metabolisme energètic de les proteïnes i els greixos, i en la síntesi de metionina a partir de la homocisteïna
  • Intervé en síntesi de l’hemoglobina i per tant en la formació de glòbuls vermells
  • Manteniment del Sistema Nerviós

Absorció
Per a una bona absorció de B12 necessitem un correcte funcionament del sistema digestiu. Necessita d’una glucoproteïna anomenada factor intrínsec i calci per a la seva absorció per l’intestí prim.

Deficiències

  • Quan seguim una dieta vegana
  • Quan seguim una dieta ovolacteovegetariana amb poc consum d’ous i productes lactis
  • Per una mala absorció per l’intestí

Quanta B12 prendre?

  • Prendre un suplement diari de 10 mg masticable (important que sigui masticable, la seva absorció comença amb la saliva)
  • Prendre un suplement de 2000mg un cop a la setmana

En cas d’embaràs hem d’optar per la primera opció, el suplement setmanal omple dipòsits hepàtics i té menys disponibilitat per al fetus
Podem trobar b12 en els aliments fermentats, en l’alga nori i en el tempeh.
Símptomes de deficiència

  • Disminució dels nivells d’energia
  • Tendència al cansament fàcilment
  • Pal·lidesa de pell

La deficiència d’aquesta vitamina danya les cèl·lules nervioses i pot provocar:

  • Irritabilitat
  • Falta concentració
  • Canvis humor
  • Fallades de memòria
  • Depressió

Fonts de vitamina b12
La trobem en tots els aliments d’origen animal: rovell d’ou, carns, peixos, productes lactis, peixos, mariscs, llevat enriquida o nutricional, tempeh, alga nori
És una vitamina interessant en el món de l’esport per augmentar l’energia per la seva participació en la síntesi d’hemoglobina


Buscar

Entrades recents